Friday, April 13, 2007

Renungan Ramadhan

Segala puji dan puja hanya bagi ALLAH Azza Wa Jalla
:: ALLAHumma ya ALLAH; Limpahkanlah sholawat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad dan cukupkanlah aku dengan mementingkan apa yang menjadi pekerjaanku; Jadikanlah aku senantiasa mengerjakan apa yang akan ENGKAU tanyakan di Hari Kiamat kelak; Curahkanlah hari-hariku untuk apa yang telah ENGKAU ciptakan aku untuk itu; Berilah kecukupan kepadaku, luaskanlah bagiku rezekiku dan janganlah ENGKAU cuba aku dengan kecongkakan; Berilah kekuatan jiwa kepadaku dan janganlah ENGKAU cuba aku dengan sifat takbur; Jadikanlah aku betul-betul sebagai hamba-MU dan janganlah ENGKAU rusakkan ibadahku dengan 'ujub; Berikanlah kebaikan kepada manusia melalui tanganku dan janganlah ENGKAU hapuskan kebaikanku dengan menyebut-nyebutnya; Anugerahilah aku dengan ketinggian akhlak, bentengilah aku dari sifat berbangga diri.:: ALLAHumma ya ALLAH; Limpahkanlah sholawat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad; Janganlah ENGKAU angkat darjatku dimata manusia kecuali ENGKAU juga merendahkan aku dimataku sendiri sebanding dengannya; Janganlah ENGKAU perbarui kebesaran lahiriahku kecuali ENGKAU perbarui juga kerendahan hati dan batiniahku dalam jiwaku sendiri sebanding dengannya. ALLAHumma ya ALLAH; Janganlah ENGKAU biarkan sesuatu sifat buruk dalam diriku kecuali ENGKAU perbaiki, tidak pula keaiban yang menimpa diriku kecuali ENGKAU perbaiki; Jangan pula ENGKAU biarkan penghormatan orang sementara ada kekuranganku kecuali ENGKAU sempurnakan ia.:: ALLAHumma ya ALLAH; Limpahkanlah sholawat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad; Berikanlah kepadaku kekuatan untuk melawan orang menzalimiku dan berilah aku kemampuan berbicara melawan orang yang mencari pertengkaran denganku dan berikanlah aku kekuatan untuk mengalahkan orang yang bersikap keras memaksakan kehendaknya kepadaku; Berikanlah kepadaku siasat untuk menghadapi orang yang berkomplot terhadap diriku dan berilah aku kemampuan melawan orang yang memperlakukan buruk terhadap diriku; Selamatkanlah aku dari orang yang mengancamku, condongkanlah hatiku untuk menaati orang yang berusaha meluruskan tindakanku dan mengikuti petunjuk orang menunjukiku.:: ALLAHumma ya ALLAH; Limpahkanlah sholawat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad; Janganlah ENGKAU biarkan aku berpaling dari orang yang memberi nasihat kepadaku; Jadikanlah aku membalas orang yang meninggalkanku dengan kebaikan dan membalas dengan kebaikan yang melimpah terhadap orang yang terhadap orang yang tidak mahu memberi kepadaku; Jadikanlah aku tetap menjaga hubungan silaturrahim dengan orang yang memutuskannya denganku; Jadikanlah aku membalas dengan kata-kata yang baik terhadap orang yang berbicara buruk terhadap diriku; Jadikanlah bersyukur atas kebaikan dan mengabaikan nasib jelek yang menimpaku.:: ALLAHumma ya ALLAH; Limpahkanlah sholawat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad; Hiasilah diriku dengan perhiasan orang-orang sholeh, pakaikanlah kepadaku perhiasan para Mutaqqin dalam menyebarkan keadilan, menahan amarah, memadamkan kemarahan orang, mempersatukan orang-orang yang berpecah-belah, memperbaiki hubungan keluarga, menyebarkan kearifan, menutupi keaiban, berlembut perangai, suka melindungi yang lemah, bagus dalam perjalanan hidup, husnul khatimah, harum dalam perilaku, berlumba dalam mencapai keutamaan, pemberi kesan utama, tidak membongkar cela orang, memberi kelebihan ataupun kebaikan kepada orang yang sesungguhnya tidak berhak menerimanya, mengatakan kebenaran meskipun berat, menganggap sedikit kebaikan sendiri meskipun banyak dan menganggap banyak keburukan sendiri meskipun sedikit dalam perkataan dan perbuatan; Dan sempurnakanlah itu semua dengan kelestarian dalam ketaatan dan menyertai jama'ah, menolak ahli bid'ah serta pemikiran-pemikiran orang yang mengada-ada.:: ALLAHumma ya ALLAH; Limpahkanlah sholawat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad; Jadikanlah aku bersegera mendatangi-MU dalam keadaan darurat dan meminta kepada-MU dalam keperluan, bermohon-mohon kepada-MU dalam kemiskinan; Janganlah ENGKAU cuba aku dengan meminta tolong kepada selain ENGKAU manakala mengalami kesukaran ataupun merendahkan diri untuk meminta kepada selain ENGKAU manakala melarat yang karena itu, aku menjadi berhak ENGKAU abaikan, tidak ENGKAU beri dan ENGKAU tinggalkan wahai Yang Maha Pengasih dan yang mengasihi. ALLAHumma ya ALLAH; Jadikanlah apa yang dimasukkan oleh syaitan ke dalam hatiku berupa angan-angan, prasangka dan dengki menjadi ingatan akan kebesaran-MU dan tafakur atas kemahakuasaan-MU dan rancangan siasat menghadapi musuh-MU; Dan ubahlah apa yang berani aku ucapkan pada lidahku berupa kata-kata yang keji, rancu, mencerca kehormatan orang, kesaksian palsu, membicarakan keburukan orang yang tiada di tempat ataupun mencela orang yang hadir atau serupa itu menjadi ucapan yang berisi pujian kepada-MU, tenggelam dalam pujaan kepada-MU, terus-menerus mengagungkan-MU dan menghitung pemberian-MU.:: ALLAHumma ya ALLAH; Limpahkanlah sholawat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad; Janganlah ENGKAU biarkan aku dizalimi orang sementara ENGKAU mampu menolaknya dariku, jangan pula ENGKAU biarkan aku menzalimi orang sementara ENGKAU mampu menahannya dariku; Jangan ENGKAU biarkan aku tersesat sedangkan ENGKAU telah memberi hidayah kepadaku; Janganlah ENGKAU biarkan aku fakir sedangkan dari-MU-lah keluasan rezekiku; Janganlah ENGKAU biarkan aku menjadi tiran sedangkan dari-MU-lah kekuasaanku. ALLAHumma ya ALLAH; Jadikanlah aku berbicara dengan petunjuk dan ilhamkanlah kepadaku ketakwaan; Berilah aku taufik kepada apa yang lebih suci dan jadikanlah aku mengerjakan apa yang lebih ENGKAU redhai. ALLAHumma ya ALLAH; Jadikanlah aku berjalan menempuh jalan yang utama; Jadikanlah aku hidup dan mati dalam agama-MU.:: ALLAHumma ya ALLAH; Limpahkanlah sholawat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad; Berikanlah aku harta benda melalui penghematan dan jadikanlah aku termasuk orang-orang yang lurus, penunjuk ke jalan yang lurus, termasuk hamba yang sholeh; Anugerahilah aku akhir yang penuh kemenangan, tujuan yang selamat.:: ALLAHumma ya ALLAH; Limpahkanlah sholawat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad; Cegahlah aku dari keborosan dan berlebih-lebihan, jagalah aku rezekiku dari kemusnahan dan berikanlah kepadaku jalan petunjuk kepada kebaikan dari apa yang kunafkahkan.:: ALLAHumma ya ALLAH; Limpahkanlah sholawat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad; Liputilah wajahku dengan kelembutan dan janganlah ENGKAU hinakan wajahku dengan kemelaratan yang akan menyebabkan aku meminta rezeki kepada penerima rezeki-MU dan meminta kepada makhluk-MU yang paling buruk hingga aku tercuba dengan mengagungkan orang yang memberiku serta mencela orang yang tidak memberiku sedangkan ENGKAU adalah PENGUASA pemberian dan pencegahan.:: ALLAHumma ya ALLAH; Limpahkanlah sholawat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad; Berikanlah aku kesehatan dalam ibadah dan keleluasan dalam kezuhudan, ilmu dalam bekerja dan wara' dalam semuanya itu.


*************Ameen****************

:: Adapun hak ALLAH Azza Wa Jalla yang paling besar atasmu adalah bahwa engkau menyembah-NYA tanpa menyerikatkan-NYA dengan sesuatu pun; Maka, jika engkau telah melaksanakan hal itu dengan penuh ikhlas; Maka, ALLAH Azza Wa Jalla akan menjadikan wajib diri-NYA untuk mencukupi mencukupi keperluanmu di dunia dan di akhirat dan menyimpan bagimu apa yang engkau sukai.:: Adapun hak dirimu atasmu adalah hendaknya engkau menggunakannya untuk menaati ALLAH Azza Wa Jalla; Hendaknya engkau memberikan kepada lidahmu haknya, kepada pendengaranmu haknya, kepada penglihatanmu haknya, kepada tanganmu haknya, kepada kakimu haknya, kepada perutmu haknya, kepada kehormatanmu haknya dan meminta tolong ALLAH Azza Wa Jalla untuk semuanya itu.:: Adapun hak lisan itu ialah menjaganya dari bahasa yang kotor, membiasakan menggunakan bahasa yang baik dan melatihnya dalam adab, tidak menggunakannya kecuali untuk kegunaan yang perlu dan bermanfaat bagi dunia dan agama, menjaganya dari berlebih-lebihan yang hanya sedikit manfaatnya namun tidak terhindar mudaratnya; Pemakaian lisan yang baik adalah pertanda dan perhiasan bagi orang yang berakal dan berperilaku terpuji; Dan tiada daya dan kekuatan kecuali beserta ALLAH Yang Maha Agung.:: Adapun hak rakyatmu terhadap pemerintahanmu ialah hendaknya engkau mengajarkan kepada mereka bahwa mereka menjadi rakyat dikeranakan ketidakmampuan mereka dan kerana kemampuanmu; Oleh kerananya engkau wajib berlaku adil kepada mereka dan bersikap seperti seorang ayah yang pengasih kepada anak-anaknya, memaafkan kebodohan mereka dan tidak bersegera menghukum mereka; Hendaklah engkau bersyukur kepada ALLAH Azza Wa Jalla bahawa engkau dijadikan-NYA pengurus atas mereka dan atas kekuatan yang telah diberikan-NYA kepadamu atas mereka.:: Hak teman dudukmu atas dirimu adalah bersikap melindunginya dan mengharumkan sisimu untuknya, memberinya kesempatan yang adil untuk berbicara dan tidak meninggalkannya tanpa izinnya; Dan barangsiapa yang datang untuk duduk bersamamu, maka bolehlah baginya pergi meninggalkan tanpa izinmu; Hendaklah engkau melupakan kekhilafan dalam pembicaraan teman dudukmu itu dan mengingat-ingat kebaikannya sahaja dan tidak berbicara kepadanya kecuali yang baik.:: Adapun hak tetangga adalah menjaga nama baik dan harta bendanya jika ia tiada, menghormatinya jika ia ada, membantunya dalam kedua keadaan itu, tidak mencari-cari hal yang menimbulkan malunya, tidak menyelidiki kejelekan yang diduga ada padanya; Jika ia tanpa sengaja engkau mengetahui kejelekan tersebut, maka janganlah engkau memperlihatkan kepadanya tapi hendaklah engkau menjaga dan merahsiakan...:: Adapun hak sholat itu ialah hendaknya engkau mengetahui bahawa ia adalah "tatap muka" antara engkau dengan ALLAH Azza Wa Jalla dan bahawa engkau berdiri di hadapan-NYA; Jika engkau tahu hal itu, maka patutlah bagimu untuk berdiri di hadapan-NYA dengan sikap yang hina, penuh harap, takut serta gentar, sangat memerlukan, rendah hati serta mengagungkan-NYA; Hendaklah engkau berdiri di hadapan-NYA dengan tenang dan tunduk, pandangan merunduk dan sayap merendah, membaguskan munajat kepada-NYA, memohon kepada-NYA dalam menyebut-nyebut-NYA, memohon kepada-NYA agar membebaskanmu dari belenggu kesalahan yang mengikat dirimu dan agar DIA menghapuskan dosa-dosamu; Dan tiada upaya dan kekuatan kecuali bersama ALLAH Yang Maha Agung.:: Adapun hak puasa itu ialah hendaknya engkau tahu bahawa ia adalah tabir yang telah ditutupkan ALLAH Azza Wa Jalla atas lidahmu, pendengaranmu, penglihatanmu, farjimu dan perutmu untuk melindungi dari api neraka (Terdapat dalam hadis: "Puasa itu adalah perisai terhadap api neraka."); Jika engkau mendiamkan kedua pelupuk matamu dalam hijabnya, maka patutlah engkau berharap terlindung dari api neraka; Tapi jika engkau membiarkannya memberontak dan menerobos dinding hijab dan memandang apa yang bukan haknya dengan pandangan yang mengandung syahwat dan kekuatan yang melanggar batas ketakwaan kepada ALLAH Azza Wa Jalla, maka engkau pasti akan merobek tabir yang ditutupkan ALLAH Azza Wa Jalla itu dan keluar darinya.:: Adapun hak sedekah itu ialah hendaknya engkau mengetahui bahawa ia adalah harta simpanan yang engkau titipkan pada Tuhanmu serta titipanmu yang tidak memerlukan saksi; Jika engkau tahu hal itu, maka apa yang engkau titipkan dengan cara rahsia adalah lebih kuat dan aman daripada yang engkau titipkan dengan cara diketahui orang banyak; Engkau lebih patut merahsiakan kepada-NYA sesuatu yang engkau permaklumkan; Dalam segala hal, urusan antara engkau dengan-NYA adalah urusan rahsia; Janganlah engkau memberikan titipan itu dengan mempersaksikannya kepada pendengaran dan penglihatanmu, seakan-akan dengan demikian titipan itu lebih aman bagimu; Juga jika engkau memberikan sedekah, janganlah engkau memberikannya dengan sikap bahawa engkau pemiliknya; Jika demikian, itu akan menjadikan dirimu hina di hadapan orang yang engkau beri; Sebab sikapmu itu menunjukkan bahawa engkau tidak lagi menginginkan harta yang engkau sedekahkan itu; Jika engkau masih menginginkannya, pasti engkau tidak akan memberikannya kepada orang lain; Dan tiada upaya dan kekuatan kecuali ALLAH Yang Maha Agung.:: Adapun hak sekutu itu adalah hendaknya engkau memenuhi haknya manakala ia tiada di tempat; Jika ia ada, hendaklah engkau menyejajarkan dirimu dengannya; Janganlah engkau bertekad melakukan sesuatu penilaian tanpa mempertimbangkan penilaiannya dan janganlah engkau berbuat sesuatu dengan pendapat sendiri tanpa meminta pertimbangannya; Hendaklah engkau menjaga harta bendanya dan tidak berkhianat kepadanya dalam hal-hal yang penting ataupun remeh, sebab telah sampai kepada kami hadis: 'Sesungguhnya tangan ALLAH bersama dua orang yang berserikat, selama salah satu tidak mengkhianat yang lain.

No comments: