Friday, April 13, 2007

Nasehat Rasululllah SAW

Orang Yang Menghendaki Dunia Tidak Akan Memberi Nasihat Kepadamu; danOrang Yang Menghendaki Akhirat Tidak Akan Menyertaimu Rasulullah Nabi Muhammad saw bersabda :

"Wahai Ali apakah engkau menginginkan 600 ribu kambing, 600 ribu dinar atau 600 ribu kalimat ?Lalu, Imam Ali as menjawab : Wahai Rasulullah saw aku menginginkan 600 ribu kalimatLalu, Rasulullah saw bersabda : Wahai Ali! Aku akan meringkas 600 ribu kalimat itu dalam enam kalimat.
1. Jika engkau melihat manusia berlomba-lomba mengerjakan yang bukankewajiban mereka, maka sibukkanlah dirimu dengan menyempurnakankewajibanmu.2. Jika engkau melihat manusia berlomba-lomba dalam urusan dunia,maka sibukkanlah dirimu dengan urusan akhirat.3. Apabila manusia sibuk mengurusi aib (cela) orang lain, makauruslah aibmu sendiri.
4. Jika manusia saling memperindah dunianya, makahiasilah akhiratmu.5. Dan jika engkau melihat manusia sibuk dengan memperbanyak amal,maka beramallah yang ikhlas.6. Dan ketika engkau melihat manusia menjadikan makhluk sebagaiperantaranya, maka jadikanlah Allah sebagai perantaramu.Hikmah Tidak Akan Berpengaruh Terhadap Kalbu Yang Merusak. Rasulullah Nabi Muhammad saw, sabdanya: "Tiada seorang yangmengikhlaskan amal perbuatannya (semata-mata karena Allah) selama empatpuluh hari, kecuali akan memancar sumber hikmah dari lisannya sebagailuapan dari apa yang terkandung dalam hatinya." Cuba kamu perhatikan 2 fakta ini apa kaitannya....? Pada hari kiamat seorang hamba tidak akan bergeser kedua kakinya hingga ditanyai tentang empat perkara :
1. Tentang umurnya untuk apa dihabiskan.
2. Tentang masa mudanya dengan apa ia lalai.
3. Tentang hartanya dari mana diperoleh dan ke mana diinfakkan.
4. Tentang kecintaannya kepada kami (Ahlul Bait).
" (Rujuklah al-Qur'an tentang ayat yang bermaksud kecintaan terhadap keluarga Baginda.Ketahuilah, apakah kebenaran yang telah terjadi tentang keluarga Bagindajika kamu mahu menelaah sejarah hidup keluarganya setelah Baginda kembalimenghadap Ilahi. Peristiwa Karbala terdapat hakikatnya. Tahukah kamutentang mereka yang telah berlaku zalim kepada keluarga Baginda sehinggakesan dan akibatnya telah terlihat sehingga kini terhadap ISLAM. Tapisesungguhnya, ISLAM tetap utuh karena ALLAH azza wa jalla memeliharanya.Yang telah runtuh dan binasa adalah manusia yang telah lalai terhadapagama yaitu mengambil kulit dari isinya. ISLAM hanya dilidah sahaja.Yang dikatakan sebaik-baik agama itu adalah ISLAM. Bila ada yang menghinaISLAM tidaklah saya bimbangkan sebab itu umpama mereka menghina dirisendiri. ISLAM itu nikmat dari-NYA. Maka, bila menghina ISLAMsesungguhnya mereka telah menzalimi diri mereka sendiri.)"Setiap Orang Yang Telah Dewasa Pasti Ada Kaitannya Dengan al-Qur'anYang Diturunkan ALLAH azza wa jalla."*note: [Pesanan Rasulullah Nabi Muhammad saw] "Wahai Abu dzar! Raih dan manfaatkan lima perkara sebelum datang lima perkara lainnya:
1. Masa mudamu sebelum datang masa tuamu.2. Masa sehatmu sebelum sakit menimpamu.3. Masa kayamu sebelum datang masa miskinmu.4. Masa senggangmu sebelum datang sibukmu.5. Dan masa hidupmu sebelum maut merenggutmu.
alhamdulillah :: alhamdulillah :: alhamdulillahSesungguhnya anda sudah melihat, sekiranya saja anda peduli untuk melihat; Sesungguhnya anda sudah terbimbing, sekiranya anda peduli untuk mengambil petunjuk; dan Sesungguhnya anda sudah mendengar apabila anda peduli untuk meminjamkan telinga anda.Perhatikanlah...:: Apa yang dimaksud [zuhud] itu?-> "Kesungguh-sungguhan dalam bertakwa dan menahan diri dari kehidupan dunia."Apakah [sabar] itu?-> "Menahan marah dan menguasai diri."Apakah [teguh pendirian] itu?-> "Melawan kemungkaran dengan yang ma'ruf."Apakah [kemuliaan] itu?-> "Menciptakan kekeluargaan dan menghindari pertentangan."Apakah [berani] itu?-> "Melindungi tetangga, bersabar melaksanakan kewajiban dan terus maju sekalipun dalam kesulitan."Apakah [murah hati] itu?-> "Memberi ketika sulit dan membebaskan ketika lapang."Apakah [ksatria] itu?-> "Memelihara agama, percaya diri, lemah-lembut, melaksanakan kewajiban dan menyebarluaskan kasih sayang di tengah manusia.":: Seberapa jauh jarak antara kebenaran dengan kebatilan?-> "Empat jari... Apa yang dilihat dengan kedua mata adalah kebenaran, yang seringkali mengandung banyak kebatilan ketika mendengar dengan kedua telinga."Seberapa jauh jarak antara keimanan dengan keyakinan?-> "Empat jari... Iman adalah apa yang diterima melalui pendengaran, sedangkan keyakinan adalah apa yang dilihat dengan kedua mata."Seberapa jauh jarak antara langit dan bumi?-> "Sejauh perjalanan doa orang yang dizalimi."Seberapa jauh jarak antara timur dan barat?-> " Sejauh perjalanan matahari dalam sehari.":: Ma'rifat adalah Modalku,:: Akal fikiran adalah Sumber agamaku,:: Cinta adalah dasar hidupku,:: Rindu.. kenderaanku,:: Zikrullah adalah kawan dekatku,:: Keteguhan..... perbendaharaanku,:: Duka adalah kawanku,:: Ilmu adalah senjataku,:: Ketabahan adalah pakaianku,:: Kerelaan... sasaranku,:: Faqr (kesederhanaan) adalah kebanggaanku,:: Menahan diri adalah pekerjaanku,:: Keyakinan.... makananku,:: Kejujuran... perantaraanku,:: Ketaatan adalah ukuranku,:: Berjihad... perangaiku..:: ... dan Hiburanku adalah dalam sembah sujud (sholat).Berilmulah orang yang mengetahui nilainya; Cukuplah bagi seseoranguntuk tetap jahil apabila tidak mengenal nilainya; Sesungguhnya orang yangpaling dibenci di hadapan Allah Ta'ala ialah orang yang ditinggalkanAllah Ta'ala bersendirian; Ia tersesat dari jalan yang benar dan bergeraktanpa petunjuk; Apabila ia dipanggil kepada perkebunan dunia ini, iagiat; Tetapi apabila ia dipanggil ke perkebunan akhirat, ia enggan sertabertangguh; Seakan-akan untuk apa yang ia giat adalah wajib baginya,sedangkan segala yang untuk itu ia enggan tidak dituntut darinya.

No comments: