Monday, July 14, 2008

JANGAN MENGELUH….



JANGAN MENGELUH….Kita selalu bertanya…dan Al-Quran sudah menjawabnya…

KITA BERTANYA: KENAPA AKU DIUJI?
QURAN MENJAWAB"Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan saja mengatakan,"Kami telah beriman."("I am full of faith to Allah") sedangkan mereka tidak diuji?Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."-Surat Al-Ankabut ayat 2-3
KITA BERTANYA: KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?
QURAN MENJAWAB"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."-Surat Al-Baqarah ayat 216
KITA BERTANYA: KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
QURAN MENJAWAB"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya,"-Surat Al-Baqarah ayat 286
KITA BERTANYA: KENAPA RASA FRUSTASI ITU KERAP MUNCUL?
QURAN MENJAWAB"Janganlah kamu bersikap lemah. dan janganlah pula kamu bersedih hati,padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu org2yg beriman."-Surat Al-Imran ayat 139
KITA BERTANYA: BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
QURAN MENJAWAB"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan dengan jalan sabar dan mengerjakan shalat; dan sesungguhnya shalat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk."-Surat Al-Baqarah ayat 45
KITA BERTANYA: APA YANG AKU DAPAT DARI PADA SEMUA INI?
QURAN MENJAWAB"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min,diri,harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka… ?-Surat At-Taubat ayat 111
KITA BERTANYA: KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
QURAN MENJAWAB'Cukuplah Allah bagiku,tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."-Surah At-Taubat ayat 129
KITA BERKATA: AKU TAK TAHAN!!!!!!
QURAN MENJAWAB"……dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir."

No comments: